Program opiera się na idei, w myśl której rodzice przychodzą na lekcję w szkole podstawowej ze swoimi niemowlętami – podczas takich zajęć uczniowie mogą spróbować odczytać emocje maluchów. Jaką rolę w interakcjach pomiędzy dziećmi a maluszkami odgrywa na sali lekcyjnej dotyk?
Podczas zajęć organizowanych w ramach programu „Roots of Empathy” dotyk odgrywa kluczową rolę. W pierwszej kolejności widzimy go jako element pełnej przywiązania relacji łączącej rodzica i niemowlę. Wyjaśniamy dzieciom, że maluch nie umie komunikować się słowami, w tym celu używa więc dotyku, dźwięku i mowy ciała. Uczniowie zaczynają w efekcie rozumieć, jak bardzo niemowlę potrzebuje dotyku, by móc się rozwijać – maluszki, których nikt nie przytula, nie kołysze i nie głaszcze, są nieustannie spragnione kontaktu z człowiekiem. Ludzki dotyk jest dla niemowlęcia niczym pokarm! Dzieci zdają sobie sprawę, że solidna, szczęśliwa relacja pomiędzy rodzicem a niemowlęciem opiera się przede wszystkim na dotyku i że dotykając swojego malucha, rodzice do niego mówią. Dotyk to język więzi, dlatego jeśli mówimy o dzieciach z młodszych klas, ważne jest, by one również mogły dotknąć niemowlaka. Kiedy więc klasa tworzy koło wokół zielonego koca i śpiewa maluszkowi, każdy uczeń ma szansę dotknąć jego paluszków, stóp lub nóżek. Dotyk jest pierwszym przejawem bliskości, jakiego w życiu doświadczamy. Dzięki nauce wiemy również, że taki dotyk powoduje wzrost poziomu oksytocyny – hormonu, który sprawia, że dzieci czują się szczęśliwsze, bardziej odprężone i związane z drugą osobą.